NIE PRZEGAP

Walne 17.02. Fundusz Płac.

Decyzje finansowe na Zgromadzeniu Walnym.

Cel =>poprawa warunków zatrudnienie, przez podniesienie wynagrodzenia oraz rozłożenie obowiązków na większą liczbę pracowników i członków. Środek do celu=> podniesienie Funduszu Płac

Do przegłosowania na Walnym.

1.Zgoda na podniesienie kwoty na Fundusz Płac
2. Zgoda na podniesienie marży członkowskiej z 7%=>9%

Uzasadnienie

Praca w Kooperatywie jest po prostu bardzo wymagająca. Dla kasjerek – jest to po prostu ciężka, fizyczna praca, ze względu na obciążenie i system zmianowy nie są w stanie pracować na pełen etat, maks to ¾ na kasie

Dla większości koordynatorów jest to praca wymagająca pozostawania w ciągłej dostępności.

Szczególnie obciążające są zadania związane z zatowarowaniem i kontrolą magazynu – ze względu na model działania (kupno bezpośrednio od producentów) mamy (jak żaden inny sklep) w tygodniu między 50-60 dostaw na sklep (czyli 100-120 tygodniowo, i to poza sezonem owoców miękkich gdzie jest ich dużo więcej).

Już wprowadzone rozwiązania:

Wprowadziliśmy podział na 2 koordynatorki sklepów (co odciąża pracę na kasie i pomaga na lepszy przepływ informacji dot. zatowarowania).

Podniesienie Funduszu Płac

Nasz cel to => 3700 netto jako pensja podstawowa przy zatrudnieniu na cały etat, (czyli pensja zasadnicza 5250 brutto – a nie wszystkie osoby pracują na pełen etat). W celu zbliżenia się do mediany Warszawskiej.  Aby to zrobić należy zwiększyć Fundusz Płac do ok 74 tys brutto/msc czyli o ok 16 tys brutto/ miesięcznie. To obejmuje podwyżkę płac (+11 tys) i nowe ⅜ etatu na pomoc przy zamówieniach i do pracy na kasie. Obecnie pensja zasadnicza przy zatrudnieniu na cały etat to 3150netto.

Czy nas stać?

Porównaliśmy wyniki ze sprzedaży za styczeń 2018 i 2019. Wzrosły w obu sklepach o 35% i spodziewamy się dobrego wyniku finansowego za 2018 rok (dane będą w połowie marca 2019).

Przygotowując budżet na 2019, założyliśmy ostrożnie, że obrót wzrośnie o 20% (koszty też).

Aby to osiągnąć założyliśmy:

wzrost marży klienckiej o 2 pkt proc. (do poziomu 35%) – to stopniowo się już dzieje.
Każdy punkt procentowy marzy klienckiej oznacza wzrost zysku o ok 3.5tys/msc.

wzrost marży członkowskiej o 2 pkt proc. (do poziomu 9%)  – tę decyzję chcemy podjąć z Wami na Walnym*

*Średnie zakupy członka Koop to 400zł/miesiąc

Przy podniesieniu marży z 7=>9% => koszt dla członków/msc to dodatkowo ok.8zł/msc. => zysk dla koop – 2tys/msc -24/rok

3. Zastanawiamy się nad otwieraniem w niedziele handlowe (np. Andersa raz w miesiącu)  lub/i przedłużeniem godzin otwarcia sklepów o pół godziny – pytanie do członków – czy chcieliby kupować/robić wtedy dyżury

4. Zakładamy 2% wzrost liczby członków z miesiąca na miesiąc – tak, żeby do końca roku mieć 368 gospodarstw domowych w Kooperatywie (wzrost netto o 72 gosp w porównaniu do stycznia 2019, w tym celu robimy spotkania 2/miesiąc). W lutym przystąpiło do nas 20 nowych gospodarstw domowych.

5. Wprowadziliśmy kilka stałych dyżurów odciążających pracowników (2x3h/sc wprowadzanie faktur do programu magazynowego, prowadzenie spotkań dla nowych członków/ szkolimy nowych RKD.

Ważne: W 2019 nie planujemy żadnych większych inwestycji (2018 rok przeznaczyliśmy blisko 60 tys na różnego rodzaje inwestycje: lodówki, nowe kasy fiskalne, regały).

Inne argumenty do uwzględnienia:

Poziom marży członkowskiej nie był zmieniany od początku funkcjonowania sklepów; przez ten czas nasz komfort korzystania wzrósł – sklepy są 2, gama towarów znacznie się powiększyła, obsługa jest bardziej pro
Praca w koop jest fajna ze względu na to, że daje poczucie sensu/misji, ale to nie jest paliwo, na którym można jechać kilka lat. Większość naszych pracowników składki członkowskie płaci w ratach, część korzysta z funduszu solidarnościowego, co oznacza, że ich sytuacja finansowa jest trudna. Dlatego, potrzebne jest równanie płac do mediany warszawskiej
Zwiększenie liczby etatów to wynik analizy czasu pracy – nie chcemy robić nadgodzin, zwłaszcza, że nie były one dotąd płacone, potrzebne jest lepsze rozłożenie obowiązków